جمشید هاشم پور بازیگر سینما و تلویزیون متولد 3 فروردین 1323 در تهران می باشد 73 سال سن دارد.
شروع بازیگری : هاشم پور فعالیت هنری خود را از سال 1346 با بازی در فیلم فراری ساخته ساموئل خاکیچیان آغاز نمود.
جمشید هاشم پور سوپر استار سینمای ایران در دهه هفتاد بود.
جمشید هاشم پور در سال ۱۳۸۶ از پس نقش سنگینی در استشهادی برای خدا بهخوبی برآمد و نامزد دریافت سیمرغ از جشنوارهٔ فجر شد.
جمشید هاشم پور چندین سال است که ازدواج کرده است . او همچنین یک دختر نیز دراد.
یک خاطره جالب
یکی از روزهایی که مثل همیشه مشغول پیادهروی بودم، جوانی با صدای بلند گفت: آقای مشایخی! آقای مشایخی! من هم ایستادم و گفتم: بله، جانم عزیزم؟ گفت: میخواهم یک عکس با شما بگیرم. من هم قبول کردم. عکس را گرفت و رفت. چند روز بعد در مسیر پیادهرویام دوباره همان جوان را دیدم. آمد جلو و گفت: من عکس شما را به پدرم نشان دادم و گفتم با آقای مشایخی عکس گرفتهام. او هم به من گفت: خاک بر سرت، تو چطور هنرمندان مملکتت را نمیشناسی؟ این محمدعلی کشاورز است!
تکرارنشدنی با رسول ملاقلیپور
هیوا، قارچ سمی، مزرعه پدری و میم مثل مادر، چهار فیلمی بود که با زنده یاد رسول ملاقلیپور کار کردم. به همکاری با این کارگردان خوب افتخار میکنم، چرا که او باعث تغییر و تفاوت در پرسونای بازیگریام شد. البته او شخصیت پیچیدهای داشت و هرکسی نمیتوانست خودش را با روحیات او سازگار کند. با این حال من همیشه ارتباط خوبی با رسول داشتم و ملاحظهاش را میکردم. خاطره بامزهای از او دارم؛ یک بار پلانی را فیلمبرداری کردیم و فکر میکردم که کارم را خوب انجام دادم، اما او به من گفت: جمشید، تو با این بازیت، گند زدی به فیلم من! من گفتم خب، پلان را دوباره بگیریم. او گفت: نه، اینقدر بد بود که دیگر قابل تکرار نیست.
قارچ سمی
اگر بخواهم در میان تمام نقش هایم یک فیلم را دوباره بازی کنم، آن یک فیلم «قارچ سمی» است. به نظرم فیلم قشنگ و تاثیرگذاری بود، اما آنطور که باید، از سوی مردم دیده نشد و مورد بیمهری قرار گرفت. فیلم با پسزمینه جنگ و دفاع مقدس روایت میشد و کمی ثقیل بود. مردم بیشتر دنبال این هستند که بخندند و چنین فیلمهایی خیلی با ذائقه آنها جور نیست.
سر تراشیده
معمولا کارگردان، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و طراح گریم هستند که برای ظاهر یک کاراکتر تصمیم میگیرند و خود بازیگر نقش چندانی در این میان ندارد. اینطوری نبود که من به سازندگان یک فیلم بگویم سرمرا بتراشید. آنموقع برخی آقایان ارشاد فکر میکردند خودم عمدا میگویم که در فیلمها سر مرا بتراشید تا بیشتر به چشم بیایم. این ضرورت فیلمنامه و شخصیت بود که چنین شمایلی را میطلبید. برای همین تیپ و سرتراشیده، چند سال مرا ممنوع الکار کردند.
من و یول برینر
اسم که مهم نیست، مهم کاری است که ارائه میشود. تغییر اسم و انتخاب نام هنری برای بازیگران، موضوعی است که در سینمای دنیا هم رواج دارد و معمولا اسم بازیگرانی را که در دهان نچرخد و آسان تلفظ نشود، تغییر میدهند. تغییر اسم من از هاشمپور به آریا هم به همین دلیل بود، اما دوستان اجازه ندادند با این اسم به فعالیتم ادامه دهم. مثلا اسم واقعی یول برینر ـ بازیگر سرشناس هالیوود و نقش فرعون در «ده فرمان»ـ، ایول باریسویچ برینر بود. بهدلیل سر تراشیده، خیلیها میگفتند شبیه یول برینر هستم.
دهه 60 برخی دوستان به شوخی میگفتند یول برینر و جمشید هاشمپور، هردو 15 میلیون و 300 هزار تومان دستمزد میگیرند! من هم میگفتم البته 15 میلیونش مال برینر است و من فقط آن 300 هزارتومانش را میگیرم!
برخی از نقشهای ماندگار
زینال بندری/ تاراج
هنوز خیلی از مردم، جمشید آریا را با نقش معروف زینال بندری در «تاراج» ساخته ایرج قادری به یاد میآورند. زینال قاچاقچی سابقهداری است که از جایی به بعد متحول میشود و با کمک رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، علیه قاچاقچیان مبارزه میکند. سکانسی که زینال پسر معتادش، صبری را برای ترک اعتیاد در زیرزمین خانه حبس میکند، از به یادماندنیترین لحظات فیلم است.
جمال/ مادر
هاشمپور یکی از متفاوتترین نقشهایش را در فیلم «مادر» زندهیاد علی حاتمی بازی کرد؛ آن هم زمانی که فیلمهای اکشن و ماجراجویانه او در کانون توجه قرار داشت. هاشمپور نقش مردی عرب به نام جمال را بازی میکرد که در واقع برادر ناتنی بچههای «مادر» بود. سکانسی که او در مقابل ظلم و زورگویی محمد ابراهیم (محمدعلی کشاورز) به غلامرضا (اکبر عبدی) میایستد در خاطره ها مانده است.
بازرس صدرالدین رکنی / پرده آخر
زمانی بیشتر فیلمهای سینمای ایران دوبله میشد و خیلی کم پیش میآمد صدای واقعی خود بازیگران را بشنویم. یکی از بازیگرانی که مردم مشتاق شنیدن صدای او بودند، هاشمپور بود که معمولا منوچهر اسماعیلی با آن صدای باوقارش به جای او صحبت میکرد. «پرده آخر» ساخته واروژ کریم مسیحی از نخستین فیلمهایی بود که باعث شد صدای خوشایند این بازیگر را هم بشنویم، ضمن اینکه بازی متفاوتی هم از او شاهد بودیم؛ در نقش بازرسی که درگیر ماجرای مرموزی میشود و همیشه از درد قدیمی میخچه پایش گلایه دارد.
شاهین/ افعی
فیلم «افعی» ساخته محمدرضا اعلامیدر سال 71 به پدیدهای در سینمای ایران تبدیل شد و خیلی از تماشاگران علاقهمند به ژانر اکشن را به سینماها کشاند. دراین میان سهم جمشید هاشمپور در این موفقیت و محبوبیت غیرقابل انکار است که با شمایلی جدید و رمبو وار یکتنه دخل خیلی از خلافکاران را آورد و بارها باعث سوت و کف تماشاگران شد.
دومان قائمی/ قارچ سمی
نقشآفرینی هاشم پور در «قارچ سمی» ساخته زندهیاد رسول ملاقلیپور، دست کمی از بازی پرویز پرستویی در «آژانس شیشهای» نداشت، اما آنطور که باید، دیده نشد و قدر ندید.
ضمن اینکه شباهتهایی هم در جنس نقشها وجود داشت و دومان هم آدمی از دل سالهای جنگ بود که در زمانه جدید درک نمیشود. مقاومت و مبارزه برای حفظ اعتقادات به بهترین شکل در بازی هاشمپور نمود مییابد.
فیلم های جمشید هاشم پور
دارکوب (۱۳۹۵)
ملی و راه های نرفته اش (۱۳۹۵)
انزوا (۱۳۹۵)
شهرزاد (۱۳۹۴)
من دیه گو مارادونا هستم (۱۳۹۳)
هاری (۱۳۹۳)
روزگاری عشق و خیانت (۱۳۹۲)
کلاشینکف (۱۳۹۲)
هیس! دخترها فریاد نمیزنند (۱۳۹۲)
گامهای شیدایی (۱۳۹۱)
گشت ارشاد (۱۳۹۰)
زنها شگفت انگیزند (۱۳۸۹)
گلوگاه شیطان (۱۳۸۹)
پایاننامه (۱۳۸۹)
ازدواج در وقت اضافه (۱۳۸۸)
کیفر (۱۳۸۸)
چهره به چهره (۱۳۸۷)
فرود در غربت (۱۳۸۷)
خیابان بیست و چهارم (۱۳۸۷)
کلبه (۱۳۸۷)
نفوذی (۱۳۸۷)
استشهادی برای خدا (۱۳۸۶)
آن مرد آمد (۱۳۸۶)
محافظ (۱۳۸۶)
چهار انگشتی (۱۳۸۵)
میم مثل مادر (۱۳۸۵)
سنگ، کاغذ، قیچی (۱۳۸۵)
قاعده بازی (۱۳۸۵)
از دودست (۱۳۸۴)
قتل آنلاین (۱۳۸۴)
یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)
جنایت (۱۳۸۲)
مزرعه پدری (۱۳۸۲)
واکنش پنجم (۱۳۸۱)
سفر به فردا (۱۳۸۰)
قارچ سمی (۱۳۸۰)
آواز قو (۱۳۷۹)
مسافر ری (۱۳۷۹)
رنجر (۱۳۷۸)
سهراب (۱۳۷۸)
باشگاه سری (۱۳۷۷)
چش عقاب (۱۳۷۷)
هیوا (۱۳۷۷)
زخمی (۱۳۷۶)
شبیخون (۱۳۷۶)
یاغی (۱۳۷۶)
یورش (۱۳۷۶)
جوانمرد (۱۳۷۵)
عقرب (۱۳۷۵)
لاک پشت (۱۳۷۵)
دشمن (۱۳۷۴)
فاتح (۱۳۷۴)
گروگان (۱۳۷۴)
ویرانگر (۱۳۷۴)
آخرین بندر (۱۳۷۳)
دیوانه وار (۱۳۷۳)
روز دیدنی (۱۳۷۳)
سربلند (۱۳۷۳)
مجازات (۱۳۷۳)
نیش (۱۳۷۳)
آخرین خون (۱۳۷۲)
پادزهر (۱۳۷۲)
پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)
ضربه طوفان (۱۳۷۲)
یاران (۱۳۷۲)
افعی (۱۳۷۱)
تماس شیطانی (۱۳۷۱)
راز گل سرخ (۱۳۷۱)
طعمه (۱۳۷۱)
قافله (۱۳۷۱)
آخرین تلاش (۱۳۷۰)
دادستان (۱۳۷۰)
دلشدگان (۱۳۷۰)
قرق (۱۳۷۰)
گلها و گلولهها (۱۳۷۰)
پرده آخر (۱۳۶۹)
عشق و مرگ (۱۳۶۹)
مادر (۱۳۶۸)
روز باشکوه (۱۳۶۷)
تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)
یوزپلنگ (۱۳۶۴)
پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)
تاراج (۱۳۶۳)
عقابها (۱۳۶۳)
بازداشتگاه (۱۳۶۲)
بالاش (۱۳۶۲)
دادشاه (۱۳۶۲)
نقطه ضعف (۱۳۶۲)
خط قرمز (۱۳۶۰)
فرمان (۱۳۶۰)
ایوالله (۱۳۵۰)
خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۰)
عشقیها (۱۳۵۰)
قسمت (۱۳۴۹)
جنجال پول (۱۳۴۷)
جهنم سفید (۱۳۴۷)
فراری (۱۳۴۶)
سریال های جمشید هاشم پور
شهرزاد